Beste inwoners, beste vrienden,

"Of je nu terugkeert na een reis ...  of na een weekendje weg ...   of na een weekje studeren op kot ... of na een dag buitenshuis werken ... vanaf het ogenblik dat je de ‘radar’ ziet weet je dat je thuiskomt in Lichtervelde.”

Doorheen deze brochure ziet u hoe wij de voorbije zes jaar de kans kregen om die thuis vorm te geven.  Onze senioren traden een nieuwe leefwereld binnen in woonzorgcentrum ‘t Hof.  Er zijn de seniorenflats in d’Oude Brouwerij op de markt en straks nog eens 9 bijkomende zorgflats in de Statiestraat. De ‘radar’ kon worden omgebouwd tot een jeugdverblijfcentrum, de jeugdbewegingen kregen steun bij de bouw van een nieuw lokaal.  Industriezone “Mortelput” werd ontwikkeld en ook op de KMO-zone “Stegen Akker” kunnen bedrijven terecht.  Er is de bebloeming en de kerstverlichting. De omgeving van het sportcentrum onderging een grondige aanpak zodat parkeren er gemakkelijker wordt. Voetpaden werden stelselmatig vernieuwd, de Beverenstraat en de Boomgaardstraat zijn opnieuw aangelegd.  Het Gildhofplein en de pastorietuin veranderden in mooie groene longen.  Er kwam een nieuw containerpark en er was de aanleg van een natuurlijk buffergebied in de vallei van de Drielindenbeek om ons centrum van wateroverlast te vrijwaren.  De kleuters van het Beverbos spelen in een nieuwe opvangklas en huis Vancoillie werd gerestaureerd.  De kunstacademie vond een nieuw onderkomen.  De sloop van de leegstaande appartementen en bedrijfsgebouwen Debaillie is een feit. Op 24 september startte de bouw van ontmoetingscentrum De Schouw.

Lichtervelde is een wakkere gemeente, met een bloeiend verenigingsleven, gekenmerkt door de inzet van heel wat mensen, vaak vrijwilligers. De afgelopen jaren is veel in beweging gezet.  Er worden nieuwe uitdagingen aangegaan om onze thuis nog mooier en beter te maken, zonder ons daarbij in financiële avonturen te storten.
Met onze CD&V ploeg willen wij samenwerken om Lichtervelde financieel gezond te houden, maar evenzeer om nog meer dynamiek en leven aan onze gemeente te geven.  Waar we kunnen, doen we dit als autonome gemeente.  Waar de taken de gemeente overstijgen, zoeken we samenwerkingsverbanden, zoals binnen de intergemeentelijke woondienst, rond erfgoed met BIE Terf, als plattelandsgemeente met Stad-Land-Schap, zonder daarbij onze eigenheid te verliezen.
In dit programma kan u lezen waaraan we de komende zes jaar, met u, willen {SamenWerken}. Door het leggen van de juiste prioriteiten, door uw steun, door een goede samenwerking met ieder van u, kunnen wij van Lichtervelde meer dan ooit een warme, levendige thuis maken. Daar gaat het onze CD&V-ploeg om.