Op vrijdag 11 mei organiseerde de Lichterveldse jeugdraad een inspiratiedebat voor de Lichterveldse jongeren in de site Vancoillie. Aan de hand van interactieve werkvormen konden jongeren hun ideeën met plaatselijke politici delen: een concept dat we als politieke partij alleen maar kunnen toejuichen. En... leerrijk was het!

Tijdens een verkennende ronde konden alle aanwezigen hun mening geven over actuele thema's uit Lichtervelde. Thema's als participatie van jongeren in de jeugdraad, openbare domeinen, omgaan met de groei en diversiteit van onze gemeente werden uiteindelijk geselecteerd om te bespreken in focusgroepen. De resultaten van het denkwerk van deze groepen werden voorgesteld aan de aanwezige jongeren en de vertegenwoordigers van de 4 Lichterveldse politieke partijen. Jongeren-voorzitter Steven Kindt vertegenwoordigde onze partij. De partijen konden reageren op de voorstellen uit de focusgroepen onder leiding van Johny Vansevenant.

Achteraf werd nog gezellig nagekaart tussen jongeren en politici. Het viel ons op dat iedereen dit concept kon smaken. Om inspraak van jongeren te verhogen, hoeven we zeker niet te wachten tot een verkiezingsjaar om deze inspiratieavonden te organiseren.

Foto's werden genomen door Luc Lenoor en kunnen hier geraadpleegd worden.

Enkele standpunten die aan bod kwamen:

Met de uitbouw van het jeugdontmoetingscentrum mikt onze partij op een laagdrempelig beleid voor de Lichterveldse jongeren: ze kunnen er terecht met problemen, vragen, ideeën... en vooral om elkaar te ontmoeten. We proberen op die manier ook jongeren aan te spreken die tot op vandaag de weg niet vinden naar lokale verenigingen. Ook het recent opgerichte 'Huis van het Kind' kan hiertoe een steentje bijdragen.

De aanwezige jongeren vonden dat er voldoende openbare ruimtes aanwezig waren. Bedenkingen werden geuit over de inrichting en omheining ervan. Deze bedenkingen nemen wij zeker mee naar de toekomst.

Onze sterke jongerenwerking in de verschillende jeugdverenigingen blijft een sterkte van onze gemeente en zorgt voor de warme, authentieke sfeer in onze gemeente. Het uitbreiden van de gemeente hoeft dus geen impact te hebben op deze sfeer. De toename van jongeren betekent groeikansen voor de verschillende jeugdverenigingen. Dat deze groei ook een uitdaging betekent voor de verenigingen hebben wij zeker onthouden.

• Jeugd
Lees de reacties (0)